Ο ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΝΑΟΣ
(Η ιστορία του)
Ἡ Ἐκκλησία συνήθως συναθροίζεται μέσα στό Ναό, ἕνα
κτίσμα κατάλληλα διαμορφωμένο μέ πνευματικούς συμβολισμούς γιά νά
βοηθοῦνται οἱ πιστοί στήν πνευματική τους πορεία. Γιά τό ναό καί
τό περιεχόμενό του, θά ἀναφερθοῦμε στή συνέχεια.
῾Ο Θεός, σίγουρα δέν ἔχει ἀνάγκη ἀπό Ναούς
καί οἰκοδομές, ἀλλά ὁ ἄνθρωποςἔχει ἀνάγκη
νά ἔχει ναούς γιά νά ἐκδηλώνει στό χῶρο αὐτό τή λατρεία
πρός τό Δημιουργό του καί νά εὐχαριστεῖ τόν Δωρεοδότη
του. Στό χῶρο τοῦ Ναοῦ μαζεύεται ἡ χριστιανική σύναξη
γιά νά ἀναπέμψει στό Θεό προσευχές δοξολογίας καίεὐχαριστίας
γιά τίς τόσες εὐεργεσίες πού ἀπολαμβάνει. Μέσα στό ναό ἡ Ἐκκλησία
θά συνεχίσει τήν ἀναίμαχτη Θυσία τοῦ Υἱοῦ πρός τό Πατέρα.
Μέσα στό ναό εἶναι πού τελοῦνται τά Μυστήρια πού μᾶς ἁγιάζουν καί
μᾶς καθαρίζουν καί μᾶςἑνώνουν μέ τόν Πλάστη μας.
Τό κτίσιμο
τέτοιου οἰκοδομήματος καί τῆς ἀφιερώσεώς του
στό Θεό, ἔχει τήν ἀρχή του ἀπό τήν ἐποχή τοῦ βασιλιά Σολομώντα.῾Ο
βασιλιάς αὐτός, γιός τοῦ Δαυΐδ, ἔκτισε ἕνα μεγαλοπρεπή Ναό καί τόν ἀφιέρωσε
στόν ῞Υψιστο. Αὐτόὅπως φαίνεται ἄρεσε στό Θεό. Καί αὐτό βγαίνει ἀπό τήν ἀπάντηση
τοῦ Θεοῦπρός τό πατέρα τοῦ Σολομώντα, τό βασιλιά Δαυΐδ, ὁ ὁποῖος
ζήτησε νά κτίσει ναό στό Θεό. Λέγει ὁ Σολομών· ῾«
Καί εἶπεν Κύριος πρός τόν πατέρα μου, ἀνθ᾿ ὧνἦλθεν ἐπί τήν
καρδίαν σου τοῦ οἰκοδομῆσαι οἶκον τῷ ὀνόματί μου,
καλῶς ἐποίησας ὅτι ἐγενήθη ἐπί τήν καρδίαν
σου»( Γ.Βασ.8, 18). Τό῾῾καλῶς ἐποίησας᾿᾿ μαρτυρεῖ τήν εὐαρέσκειαν
τοῦ Κυρίου στήν ἀπόφαση τοῦ Δαυΐδ νά ἀνεγείρει ναόστόν
Κύριο. ῞Ομως δέν τοῦ ἐπἐτρεψεν ὁ Θεός γιατί, ἦταν ᾿᾿ ἄνδρας
αἱμάτων᾿᾿ καίτό ἔργο ἔφερε εἰς πέρας ὁ γιός του ὁ Σολομών.
Προσευχόμενος ὁ Σολομών στόΘεό, γιά τό ἔργο αὐτό, ἔλεγε·
« Κύριε, ἐσένα πού δέ χωρεῖ ὁ οὐρανός θά σέ χωρέσει ὁ ναός
αὐτός; κι᾿ ὅμως παρά τήν ἀπειρότητά σου καί τή μεγαλωσύνη
σου, ρίξε σέ παρακαλῶ βλέμμα σπλαχνικό στήν προσευχή μου,
καί ἄς εἶναι οἱ ὀφθαλμοίσου στραμμένοι πρός τό ναό τοῦτο
καί ὅσοι προσεύχονται σ᾿ αὐτόν καί ζητοῦν τή βοήθειά σου
θά εἰσακούεις σ᾿ αὐτούς καί θά τούς συγχωρεῖς...καί ἵλεως ἔσῃκαί δώσεις ἀνδρί κατά τήν
καρδίαν αὐτοῦ».
Μετά τήν προσευχή αὐτή ἀπαντᾶ ὁ Θεός.
«Πεποίηκα κατά πᾶσαν τήν προσευχή σου, ἡγίακα τόν οἶκον
τοῦτον, ὅν ὠκοδόμησας τοῦ θέσθαι τό ὄνομά μου ἐκεῖ εἰς
τόν αἰῶνα, καί ἔσονται οἱ ὀφθαλμοί μου ἐκεῖ καί ἡ καρδία
μου πάσας τάςἡμέρας» (Γ. Βασιλ. 9,3). Δηλαδή ἱκανοποίησα ὅλα
τά αἰτήματά σου καί ἁγίασα τό ναό πού ἔκτισες
στό ὄνομά μου, καί σ᾿ αὐτόν θά εἶναι πάντοτε
στραμμένοι πάντοτε οἱ ὀφθαλμοί μου καί ἠ καρδία
μου.
Πρῶτο, λοιπόν,
μεγαλοπρεπές οἰκοδόμημα γιά τή λατρεία τοῦ ἀληθινοῦΘεοῦ, ἦταν ὁ ναός
πού ἔκτισε ὁ σοφός Σολομών· ἐκεῖ πήγαιναν οἱ ᾿Ιουδαῖοι
καίλάτρευαν τό Θεό, ἐκεῖ σύχναζε καί ῾Ο Χριστός καί οἱ μαθητές
του καί ἐπροσεύχοντο.( Πράξ. 3, 1). ῾Ο μεγαλοπρεπής αὐτός
ναός καταστράφηκε τό 40 μ.Χ. ἀπότούς Ρωμαίους, ἕνεκα
τοῦ μεγάλου ἐγκλήματος πού διέπραξαν οἱ ῾Εβραῖοι ἐναντίον
τοῦ Χριστοῦ.
Μετά τήν ῾Ανάληψη
τοῦ Κυρίου στούς οὐρανούς, οἱ ἀπόστολοι καί οἱ νέοι
μαθηταί τοῦ Κυρίου, ἐμαζεύονταν σέ εἰδικούς χώρους
καί τελοῦσαν τήν θείαν Εὐχαριστία. Οἱ χῶροι αὐτοί λέγονταν ῾῾Εὐκτήριοι
οἶκοι᾿᾿ σπίτια προσευχῆς.῞Ενας τέτοιος τόπος ἦταν καί τό ῾Υπερρῶο
στήν Ἱερουσαλήμ. ᾿Αργότερα ἐπειδή πλήθαιναν οἱ χριστιανοί ἀναζήτησαν
πιό εὑρύχωρο μέρος καί κατάλληλα διαρυθμισμένο γιά νά τελοῦν
τή θεία Εὐχαριστία· τούς χώρους αὐτούς τούς ὀνόμαζαν Ναούς.
Τέτοιοι Ναοί ὐπῆρχαν ἐπί Διοκλητιανοῦ, ἀλλά τούς
κατέστρεψε ὁ εἰδωλολάτρης αὐτοκράτορας μέ τούς διωγμούς
πού ἐξαπέλυσε ἐναντίον τῶν χριστιανῶν.
Φαίνεται ὅτι οἱ Ναοί αὐτοί προῆλθαν ἀπό τά ῾῾Μαρτύρια᾿᾿.
Τά Μαρτύρια ἦταν μικρά οἰκοδομήματα πού ἔκτιζαν
οἱ χριστιανοί πάνω στούς τάφους τῶν μαρτύρων καί τά ὁποῖα
στίς τρεῖς πλευρές εἶχαν ἀψῖδες. Κάτω ἀπό τίς ἀψῖδες
αὐτές μαζεύονταν οἱ χριστιανοί κάθε ἐπέτειο τοῦ θανάτου
τοῦ Μάρτυρα καί τελοῦσαν τή θ. Λειτουργία. Μέ τόν καιρόν
αὐτές οἱ ἀψῖδες ἐξελήχθησαν σέ μεγαλοπρεπεῖς Ναούς.
῞Οπως ἀποδεικνύεται ἱστορικά, ἡ πλάκα
τοῦ τάφου τοῦ Μάρτυρα χρησιμοποιόταν σάν Ἁγία Τράπεζα,
πού τελοῦσαν τή Θεία Εὐχαριστία τήν ἡμέρα τῆς γιορτῆς τοῦ Μάρτυρα. Τό
γεγογονός αὐτό ἐπηρέασε πολύ τή μελλοντική πορεία τοῦΝαοῦ καί
τῆς Ἐκκλησίας.
Τό μισό δεύτερο τοῦ 4ου αἰώνα, οἱ χριστιανοί
μετέφεραν τά λείψανα τῶν Μαρτύρων στίς πόλεις καί ἔκτιζαν μεγαλοπρεπεῖς
Ναούς καί τοποθετοῦσαν τά λείψανα κάτω ἀπό τήν Ἁγία Τράπεζα.
Γι' αὐτό συνεχίζεται μέχρι σήμερα ὁ καθαγιασμός καί τά ἐγκαίνια
τοῦ Ναοῦ μέ τήν τοποθέτηση στήν Ἁγία Τράπεζα λείψαναἉγίων.
Τόσο ὁ Μ. Κωνσταντῖνος ὄσο καί ὁ Ἰουστινιανός, ἀνέλαβαν
δρᾶση γιά τήν ἀνοικοδόμηση παλαιῶν καί νέων Μαρτυρίων - Ναῶν..
Τό ἔργο αὐτό τό συνέχισαν καί ἄλλοι χριστιανοί αὐτοκράτορες,
μέ ἀποκορύφωμα τό μεγαλοπρεπήΝαό τῆς ῾Αγίας Σοφίας
στήν Κωνσταντινούπολη, πού ἔκτισε ὁ ᾿Ιουστινιανός καί καυχώμενος
εἶπε «νενίκηκά σε Σολομών». ῞Εκτοτε πέρασαν οἱ Ναοί σέ διάφορους
ρυθμούς καί σχήματα τά ὁποῖα δέν θά ἀναφέρουμε ἐδῶ.
Κάθε Ναός πού κτιζόταν ἁφιερωνόταν
εἴτε στό ὄνομα τῆς ῾Αγίας Τριάδος, εἴτε τῆς Θεοτόκου, εἴτε
στό ὄνομα κάποιου ἁγίου Μάρτυρα. Θά πρέπει νά ποῦμε ὅτι
κάθε Ναός ἐγκαινιάζεται καί ἁγιάζεται ἀπό τόν ἐπίσκοπο
διά τοῦ ῾Αγίου Πνεύματος καί κατά τήν τελετήν τῶν ᾿Εγκαινίων
πού τελεῖται μέ ἀγρυπνία, χρείεται ἐσσωτερικά μέ ἅγιο
Μῦρο καί στήν ἁγία Τράπεζα τοποθετοῦνται λείψανα ἁγίων.
Στήν τελική του
μορφή ὁ ὀρθόδοξος Ναός διακρίθηκε σέ τρία μέρη.
Τό νάρθηκα ἤ πρόναο, τόν κυρίως Ναό καί τό ἱερό Βῆμα.
Νάρθηκας ἤ πρόναος
λέγεται τό πρός τά δυτικά μέρος τοῦ Ναοῦ, ἀπό τό ὁποῖον ἄλλοτε
οἱ κατηχούμενοι παρακολουθοῦσαν τό πρῶτο μέρος τῆς θείας
Λειτουργίας τήν λεγομένην λειτουργία τῶν Κατηχουμένων. Στό μέρος
αὐτό τοῦ Ναοῦἐτελοῦντο καί διάφορες τελετές καί ἀκουλουθίες.
῾Ο κυρίως Ναός·
Στόν κυρίως Ναό διακρίνουμε, Τά στασίδια, τόν ἀρχιερατικὀ θρόνο,
τόν ἄμβωνα, τά ἀναλόγια, τό σολέα ἤ σολεῖον, τό εἰκονοστάσι ἤ τέμπλο.
Τά στασίδια,
εἶναι τά ξύλινα καθίσματα γιά νά ξεκουράζουν τούς πιστούς
κατά τίς μεγάλες ἀκολουθίες καί στίς στιγμές πού ἐπιτρέπεται
τό κάθισμα. ᾿Εδῶ θά πρέπει νά ἐπισημάνουμε ὅτι
δέν εἶναι σωστό νά ἀναγράφονται ὀνόματα στά στασίδια
καί νά τά διεκδικοῦν οἰ δωρητές, γιατί ὅ,τι δωρηθεῖ στήν ᾿Εκκλησία
εἶναι κοινό, χάνει τή ἰδιοκτησία του, ἀνήκει στήν ᾿Εκκλησία.
῾Ο ἀρχιερατικός
θρόνος, βρίσκεται στά δεξιά τοῦ εἰσερχομένου στόν κυρίως
Ναό καί εἶναι τοποθετημένος ἐπάνω στό σολέα. Ἀρχικά ἦταν
στή μέση τοῦΝαοῦ. Στό θρόνο αὐτό, στέκει ὁ ἐπίσκοπος ὅταν
χοροστατεῖ. Στό θρόνο, εἶναι τοποθετημένη καί ἡ εἰκόνα
τοῦ Χριστοῦ ἐπειδή Αὐτός εἶναι ἡ κεφαλή τῆς ᾿Εκκλησίας. ῾Ο ἀρχιερέας
εἶναι ὁ ἀντιπρόσωπος τοῦ Κυρίου καί μετέχει στήν ῾Ιερωσύνη
τοῦ Χριστοῦ καί εἶναι ἡ ὁρατή κεφαλή τῆς ᾿Εκκλησίας.
Γι᾿ αὐτό λέγει καί ὁ ἅγιος᾿Ιγνάτιος ὁ θεοφόρος,
« ὅπου ἐπίσκοπος ἐκεῖ καί ἡ ᾿Εκκλησία».
῾Ο ἄμβωνας,
βρίσκεται ἀριστερά ἀπέναντι τοῦ Δεσποτικοῦ θρόνου
στηρίζεται δέ, σέ μιά ἀπό τίς κολῶνες τοῦ Ναοῦ. Πῆρε
κι᾿ αὐτός διάφορες μορφές καίσήμερα ἀκόμα βλέπουμε διαφοροποιήσεις. ᾿Από τόν ἄμβωνα
στά χρόνια τῶν Κατηχουμένων, ὁ διάκονος ἀπάγγελε
τά εἰρηνικά καί διέτασσε τούς Κατηχούμενους νά ἀπέλθουν.
Καί ἡ αὐτοκρατορική στέψη ἐγίνετο στόν ἄμβωνα ὅπου ὁΠατριάρχης ἔχριε
σταυροειδῶς μέ Μῦρο τόν αὐτοκράτορα. Σήμερα ἀπό τόν ἄμβωνα
διαβάζεται τό Εὐαγγέλιο καί κάποτε γίνεται τό κήρυγμα
τοῦ θείου λόγου.
Τά ἀναλόγια,
εἶνα τά ξύλινα βήματα πού βλέπουμε δεξιά καί ἀριστερά τῶν
χορῶν τῶν ψαλτῶν. Στά παλιά χρόνια πού ἔψαλλεν ὁ λαός ἧταν
στό κέντρο τοῦΝαοῦ μέ τόν ἄμβωνα. Ὅταν ὅμως ἐπεκράτησε ἡ ἀντιφωνική ψαλμωδία
πού χώρισε τούς ψάλτες σέ χορούς, ἐτοποθετήθησαν δύο ἀναλόγια, ἕνα
σέ κάθε χορό ὅπως τά βλέπουμε σήμερα, γιά χρήση τῶν
ψαλτῶν.
Σολέας, εἶναι ὁ χῶρος
μεταξύ τοῦ τέμπλου καί τοῦ θρόνου τοῦ ἀρχιερέα
τόνὁποῖο βλέπουμε χωρισμένο μέ κιγκλίδωμα σέ πολλούς Ναούς.
Τό εἰκονοστάσι,
εἶναι τό σκαλιστό ξύλινο διάφραγμα πού χωρίζει τό ἅγιο
Βῆμα ἀπό τόν κυρίως Ναό. Αὐτό σάν ἄλλο τεῖχος καλύπτει
τά τελούμενα ἐντός τού Ἱεροῦ Βήματος ἐνῶ στρέφει
πρός τούς πιστούς τίς εἰκόνες του, τά ὁρατά σημεῖα τῶν ἀοράτων
πραγμάτων. Παλιά τό τέμπλο δέν εἶχε τήν ἴδια μορφή· ἤταν ἕνα
χαμηλό κιγκλίδωμα πού χώριζε τόν κυρίως Ναό ἀπό τό Ἱερό
Βῆμα. Τή σημερινή του μορφή τήν πῆρε μετά τόν θρίαμβο
τῆς ᾿Εκκλησίας ἐπί τῶν εἰκονομάχων. Στή μέση τοῦ τέμπλου
βλέπουμε τήν ῾Ωραία Πύλη, βλέποντας πρός τό τέμπλο καίδεξιά μας
εἶναι τοποθετημένη μιά μεγάλη εἰκόνα τοῦ Βασιλέα Χριστοῦ καί στ᾿ἀριστερά μας
εἶναι τοποθετημένη μεγάλη εἰκόνα τῆς Παναγίας μας καί στή συνέχεια
βλέπουμε μεγάλες εἰκόνες τοῦ Προδρόμου, τοῦ ᾿Ιωάννου τοῦ Θεολόγου
καίἄλλες. Στίς δύο ἄκρες τοῦ τέμπλου βρίσκονται δύο μικρές θύρες
πού ἔχουν ζωγραφισμένους, ἡ μιά τόν ᾿Αρχάγγελο
Μιχαήλ καί ἡ ἄλλη τόν Γαβριήλ, σάν ἄλλους φρουρούς νά ἐμποδίζουν
αὐτούς πού μπαίνουν στό ἱερό. Ψηλά στό τέμπλο εἶναι
τοποθετημένες μικρές εἰκόνες συνήθως ἀπό τό δωδεκαόρτιον
τῆς ᾿Εκκλησίας. Πιό ψηλά δεσπόζει ὁ ᾿Εσταυρωμένος
Κύριος καί δίπλα Του ἡ Παρθένος καίΜητέρα Του Μαρία καί ὁ ᾿Ιωάννης ὁ Θεολόγος. ᾿Επίσης ἀπό ψηλά κρέμονται ἀσημένια
καντήλια πρός τιμή τῶν εἰκονιζομένων ἀλλά καί νά φωτίζουν
τό χῶροὅπως παλιά στό ναό τοῦ Σολομῶντος οἱ χρυσές
λυχνίες.( Α. Βασιλ. 7, 9).
Τό ῞Αγιο Βῆμα,
εἶναι τό πιό μικρό ἀλλά καί τό ἱερότερο μέρος,
εἶναι ἡ ψυχήτοῦ ναοῦ. Εἶναι τά «῞Αγια τῶν ῾Αγίων»
γιατί ἐδῶ ἁγιάζονται τά τίμια δῶρα καίμεταβάλλονται
σέ Σῶμα καί Αἷμα Χριστοῦ. Πάνω στήν ἁγία Τράπεζα βρίσκεται
πάντοτε το σῶμα τοῦ Κυρίου μέσα στό ἀρτοφόριο.
Στόν ἱερό αὐτό χῶρο
διακρίνουμε, τήν ἁγία Τράπεζα, καί τήν ἱερή Πρόθεση,ἤ Προσκομιδή. ῎Αλλοτε ὐπῆρχαν
τό Σύνθρονο καί τό σκευοφυλάκιο, ἀλλά σήμεραἐξέλειπαν.
Η ἁγία Τράπεζα,
εἶναι τοποθετημένη στό μέσον τοῦ χώρου καί κατασκευάζεται ἀπό ξύλο
σκαλιστό ἤ μάρμαρο. ῾Η ἁγία Τράπεζα εἶναι ὁ Γολγοθᾶς,
τό Θυσιαστήριον πάνω στό ὁποῖον ἐπαναλαμβάνεται σέ κάθε
Λειτουργία ἡ ἀναίμακτη θυσία τοῦ Κυρίου. Κατά τή Μεγάλη
Εἴσοδο τά τίμια δῶρα πού συμβολίζουν τόν Χριστό, μεταφέρονται
στήν ἁγία Τράπεζα γιά νά ἐπιτελεσθεῖ τό Μυστήριο
τῆς Θείας Εὐχαριστίας, γιά νά θρέψει καί νά ἁγιάσει
τίς ψυχές πού συμμετέχουν καί μεταλαμβάνουν ἀπό τήν
Θυσίαν αὐτήν. ᾿Επάνω στήν ἁγία Τράπεζα καί μέσα στό ἀρτοφόριο,
φυλάγεται ὁλόχρονα τό Σῶμα τοῦ Κυρίου γιά νά μεταλαμβάνουν
οἱ πιστοί σέ ἔκτακτες ἀνάγκες. Εἶναι λοιπόν ἡ ἁγία
Τράπεζα, Θυσιαστήριον, Γολγοθᾶς, μυστική, ἤ πνευματική Τράπεζα.
῾Η ῾Ιερή Πρόθεση.
Μπαίνοντας στό Ναό τή βλέπουμε στά ἀριστερά· εἶναιἕνα
κοίλωμα μέσα στόν τοῖχο καί εἶναι σάν μιά μικρή Τράπεζα
στήν ὁποῖα μεταφέρονται οἱ προσφορές, ὁ ἄρτος καί ὁ οἷνος
πού ξεχωρίστηκαν γιά τή θ. Λειτουργία. Γιά τά ὅσα
γίνονται ἐδῶ ἀναφερόμαστε σέ εἰδικό μέρος.
Αὐτός εἶναι ὁ Ναός
καί ὅσα ὑπάρχουν σ᾿ αὐτόν καί εἶναι ἀναγκαῖα
γιά τόἔργο τῆς λατρείας μας. Θά πρέπει νά τονισθεῖ ἐδῶ, ὅτι ὁ Ναός
εἶναι καί οἶκος Θεοῦ, ἔτσι τόν θεωροῦμε καί σήμεραû εἶναι
δέ γιά μᾶς χῶρος ἱερός. Ἡ πίστη αὐτή προέρχεται ἀπό τή διαβεβαίωση
πού ἔδωσεν ὁ Θεός στόν Σολομῶντα...῾«καί ἔσονται οἱ ὀφθαλμοί μου ἐκεῖ καί ἡ καρδία
μου πᾶσας τάς ἡμέρας» (Γ. Βασιλ. 9,3). Βεβαιώνει ὁ Θεός, ὅτι
στό μέρος πού θά λατρεύεται τό ὄνομά Του, ἐκεῖθά εἶναι ἐστραμμένη ἡ προσοχή Του
καί θά ἐκδηλώνεται ἡ παρουσία Του.
῾Ο Συμεών Θεσσαλονίκης,
λέγει γιά τό θέμα αὐτό τά ἑξῆς· «Ο ναός λοιπόν,ἄν καί συντεθειμένος ἀπό ἄψυχον ὕλην,
εἶναι ὅμως οἶκος Θεοῦ, ἐπειδή ἁγιάζεται διά τῆς
Θείας χάριτοςμέ τάς εὐχάς τάς ἱερατικάς καί δέν εἶναι
πλέον καθώς οἱἄλλοι οἶκοι, ἀλλά ἁφιερωμένος εἶναι ἐπί γῆς
εἰς τόν Θεόν καί πλουτεῖ τήν χάριν του νά ἔχει ἔνοικον
αὐτόν τόν Θεόν καί τήν δόξαν του ἐν αὐτῷ καί τήν χάριν...βλέπομεν
προφανέστατα ὅτι θεῖαι ὅντως δυνάμεις ἐνεργοῦνται εἰς
τούς ναούς καί ἐμφάνειαι ἀγγέλων καί ἁγίων καί θαύματα
τελοῦνται καί ζητήματα δίδονται καί ἱάματα χαρίζονται.῞Οπου
εἶναι λοιπόν τοῦ Θεοῦ ὁνομασία καί ἐπίκλησις τοῦ ποιητοῦ τοῦ παντός... ἐκεῖ ὁλα ἅγια
καί ὅλα ἐνεργοῦν καί σώζουν διάτῆς ἐν ἑαυτοῖς χάριτος».
Πραγματικά ὁ Ναός
μας εἶναι οἶκος Θεοῦ καί τόπος ἁγιασμάτος τῆς δόξας Του
καί πηγή πολλῶν δωρεῶν στόν πιστό πού εἰσέρχεται σ᾿ αὐτόν
μέ ἐπίγνωση.᾿Εδῶ καθαρίζεται διά τοῦ Βαπτίσματος
καί ἁγιάζεται δι᾿ ὅλων τῶν Μυστηρίων καί ἀθανατοποιεῖται
καί σώζεται. Ἀλλά καί ἀπό τό χῶρο αὐτό πέμπεται στήν ἄλλη
ζωή.
῾Ο προφήτης καί βασιλιάς
Δαυΐδ τιμοῦσε πολύ τό ναό, ὅταν ἔλεγε· ῾῾ Κύριε, ἡγάπησα
εὐπρέπειαν οἴκου σου καί τόπον σκηνώματος δόξης σου᾿᾿(
Ψαλ.25,28). Καί ὁ ἱερέας παρακαλεῖ, στήν ὀπισθάμβωνον
εὐχή· ...ἁγίασον Κύριε, τούς ἀγαπῶντας τήν εὐπρέπειαν τοῦ οἴκου
σου· καί ἀλλοῦ ψάλλομεν « ἅγιος ὁναός σου θαυμαστός ἐν
δικαιοσύνη».
῾Ο Ναός, εἶναι ὁ οὐρανός
στή γῆ. Μέσα στό Ναό οἱ πιστοί, ἀπαλλαγμένοιἀπό τή γοητεία
τοῦ ἁμαρτωλοῦ κόσμου καί τή μέθη τῶν παθῶν καί ἐπιθυμιῶν,ἔχουν
μιά μόνον ἐπιθυμία, νά ἐπικοινωνίσουν μέ τόν Πλάστη
τους καί νά ζητήσουν τή βοήθεια καί τήν εὐλογία
Του.῾Ο πιστός κατευθύνει τήν προσευχή του στό θρόνο τῆς χάριτος
γιά βρεῖ τό ἔλεος πού χρειάζεται καί τή βοήθεια
τήν ἀκαταμάχητη. Καί τό σπουδαιότερο ἔρχεται ὁ Θεός
νά συναντηθεῖ καί νά ἑνωθεῖμέ τόν ἄνθρωπο,
νά ἀνυψώσει τόν πεσμένο ἀπό τήν ἁμαρτία ἄνθρωπο,
ψηλάστόν οὐρανό νά τόν θεώσει. Δίκαια λοιπόν λέμε ὁτι ὁ Ναός
εἶναι καί θρόνος Θεοῦ καί ἁγιαστήριο Κυρίου.
Μέσα στό Ναό οἱ εὐσεβεῖς
ψυχές βρίσκονται στό σπίτι τοῦ πατέρα, αἰσθάνονται τή χαρά τοῦ παιδιοῦ πού βρίσκεται
συνεχῶς στήν πατρική ἀγκάλη, στόπατρικό σπίτι. Μέσα στόν ᾿Ορθόδοξο
Ναό οἱ πιστοί προγεύονται τή βασιλεία τοῦ Θεοῦ,
πού ἀρχίζει ἀπό ἐδῶ καί ὁλοκληρώνεται στό μέλλοντα
αἰώνα.
Κάτω ἀπό τούς
θόλους τοῦ Ναοῦ συναγμένη ἡ ᾿Εκκλησία, τό Σῶμα
τοῦ Χριστοῦ, φανερώνει καί τή στενή σχέση της μέ τή θριαμβεύουσα ᾿Εκ-κλησία,
μέ τάμνημόσυνα καί τίς λειτουργεῖες της.
᾿Ακόμα, ὁ Ναός
μέ τό σχῆμα του καί τό διάκοσμό του, μέ τίς ἅγιες
μορφέςτοῦ Χριστοῦ, τῆς Παναγίας καί τῶν ἄλλων ἁγίων
καί μ᾿ ὅσα τελοῦνται ἐντός του, τόν κάνουν πραγματικό οὐρανόν
καί θρόνον τοῦ Θεοῦ ἐπί τῆς γῆς.